Kun televisio tuli Suomeen – Television historiaa Suomessa

vintage brown crt tv on parquet wood flooring

Televisiotekniikan kehitys oli alkanut jo 1920-luvulla ulkomailla, ja Suomessakin tätä uutta ihmettä oli seurattu tiiviisti. Vasta 1950-luvulla pääsimme itsekin maistamaan tätä uutta herkkua. Miten tämä kaikki oikein tapahtui, ja millaisia olivat ne hetket, kun ensimmäiset televisiolähetykset nähtiin kotisohvilta? Kurkistetaanpa yhdessä, kuinka Suomi sai oman telkkarinsa ja miten se muutti kaiken!

Radion historiaa Suomessa ja maailmalla vuosina 1930 – 1939

1930-luvulla Yleisradiolla oli Lahden suurasema ja äänentallennuslaitteet. Saksassa katsottiin telkkaria Berliinin 1936 kesäolympialaisten aikaan. ”Millä tavoin Yleisradio voisi palvella kaukana kotimaastaan asuvia kansalaisiamme” kysyi Helsingin Sanomat 10.03.1935 ja käynnisti keskustelun kauas kuuluvan lyhytaaltolähettimen tarpeellisuudesta Suomessa. Sitä odotellessa Suomi lähetti ohjelmia Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin Natsi-Saksan Deutscher Kurzwellensenderin kautta.

Tampereen uusi yleisradioasema valmistui Pyynikin näkötorniin

Tampereen uusi yleisradioasema valmistui Pyynikin näkötorniin. Suomen Sosialidemokraatti 02.03.1930 uutisoi: ”Tampereen uusi, Pyynikille rakennettu radioasema on nyt valmistunut ja aloittaa lähetyksensä tänään sunnuntaina. Klo 9 lähetetään jumalanpalvelus Tampereen tuomiokirkosta, klo 18 tuomari Y. Raevuori puhuu uuden aseman käytäntöönottamisesta ja klo 19 radioidaan Tampereen tuomiokirkossa pidettävä vesperjumalanpalvelus. Muu sunnuntaiohjelma on yleisradio-ohjelmaa”. Antennimasto rakennettiin näkötornin läheisyyteen siellä nykyisinkin seisovan maston kohdalle.

Klikkaa ja lue lisää …